We starten de grote tocht in Lagos
Zaterdag 26 augustus 2017

Na 3 maanden te hebben rond gezeild in de Algarve is Jan, een noorse vriend op 26 augustus aan boord gekomen om mee te zeilen naar Madeira.
Zondag 27ste nog aankopen gedaan in de supermarkt om eindelijk de 28ste 's morgens te kunnen vertrekken.
Meteo gaf voor heel de tocht 20 tot max 25 ktn NNW. De totale tocht van 480 Nm tot Porto Santo hebben we zeer goed kunnen zeilen en afgelegd in 62 uur....

Met één klein minpuntje. Jan die nog nooit op zee of oceaan heeft gezeild is 58 uur zeeziek geweest. We liggen nu momenteel naast de haven aan het strand ten anker daar er binnen geen plaats is.
Hier enkele foto's van het eiland Porto Santo. Overmorgen zeilen we naar Quinta De Lorde op Madeira 40 nm van hier

Zondag 03 september 2017

Om 09h00 vertrokken van Porto Santo naar Quinta do Lorde Marina op Madeira. 31 nm. Oceaan vrij plat en weinig wind. Motor samen met genua. Om 13h45 afgemeerd in Quinta do Lorde.

Madeira is een eiland in de Atlantische Oceaan, ongeveer 700 kilometer ten westen van Afrika en 1000 kilometer ten zuidwesten van de Portugese kust. Samen met Porto Santo en de zuidelijker gelegen Ilhas Desertas en de Ilhas Selvagens vormt het de archipel en autonome regio Madeira van Portugal. De Azoren hebben binnen Portugal dezelfde status. De grootste stad op Madeira en tevens de hoofdstad van de autonome regio is Funchal.
Madeira kent een zeer mild klimaat, de temperatuur ligt vrijwel altijd tussen de 16 en 22 °C. Het eiland is door de natuur, de vele bossen en de bergen populair bij wandelaars en natuurgenieters. Omdat de kust voornamelijk uit steile rotswanden bestaat en zandstrand vrijwel niet aanwezig is, kent Madeira geen massatoerisme. De eilanden hebben een vulkanische oorsprong. De hoogste berg is de Pico Ruivo (1862 m).
De bekendste culinaire specialiteit van Madeira is de versterkte dessertwijn die ernaar genoemd is. Behalve door deze Madeira-wijn is het eiland ook bekend om de espada, de zwarte degenvis.

De vele exotische bloemen die er in het wild groeien kenmerken het eiland zodanig dat Madeira ook wel het bloemeneiland wordt genoemd. Het eiland kent enkele vogelsoorten waarvan de Madeiravink de bekendste is. Daarnaast komt er op Madeira de Laurisilva veelvuldig voor. Door de vulkanische oorsprong komt er op de eilanden geen enkel inheems zoogdier voor.
Madeira kenmerkt zich door zijn unieke netwerk van levada's; smalle irrigatiekanalen die over het hele eiland door de bergen zijn aangelegd. Vanwege de steile noordkust is de kolonisatie van het eiland begonnen aan de minder steile zuidkust, waar ook de hoofdstad Funchal ligt. Het water vanuit de bergen in het noorden werd via de levada's naar het relatief droge zuiden gebracht. Langs deze levada's is altijd een voetpad aangelegd, om onderhoudswerkzaamheden te vergemakkelijken. Op sommige plaatsen zijn deze paadjes slechts 20 centimeter breed en lopen ze vlak langs een steile afgrond.

Maandag 4 september 2017

Vandaag met een huurauto van Quinta do Lorde Marina naar Funchal.
Met de kabelbaan naar boven en met de rieten slede over de weg naar beneden is een beetje een kleffe tourist-trap....but nevertheless fun. Daarna het oude Funchal bezocht. Gezellig.

Dinsdag 5 september 2017

Laatste dag van Jan aan boord. Morgen vertrekt hij naar huis.
We hebben besloten om vandaag het gebergte en het noorden van het eiland te bekijken. 2/3 van Madeira ligt boven de 500 m. De hoogste berg is 1818 m. Wat al direct opvalt is dat ondanks de temperaturen alles enorm groen is. De wegen zijn perfect. Soms wat smal als er een tegenligger aankomt maar nooit te smal.

We rijden eerst van Quinta do Lorde naar Funchal en vandaar naar Ponta Do Sol. Hier rijden we de bergen in naar de piek Paul Da Serra. Prachtige rit met enkele spectaculaire zichten. Daarna dalen we af richting de noordkust tot aan Porto Moniz. Van hier volgen we de oude kustweg naar het noord-oosten om zo terug naar de haven te bollen
Zaterdag 9 september

We hebben er een lange vlucht (erg lange) vlucht (met dank aan TAP) voor over gehad om wereldzeiler Raph wat uit zijn zeilend isolement te halen. Lief van hem om ons meteen te vergasten op een avondmaal in het plaatselijke restaurant van Quinta do Lorde, waarvan hij de waard al verdacht goed bleek te kennen. Opstappers An & Bert
Zondag 10 september

Vandaag hebben we inkopen gedaan voor onze wereldreis, zodat we toch nog een namiddag over hadden om Madeira te verkennen. Het is helaas enkel bij Funchal gebleven. We moeten dus zeker nog eens terugkomen. Onze kapitein had een toelating gekregen om te ankeren in Ilha Deserta, en dat zijn we maandag dan al gaan doen. 3 uurtjes varen en dan plons het anker de dok in. Ik zie een grote steen op de bodem, maar die blijkt op 7-8 meter diepte te liggen. We verkennen (kort) de plaatselijke eiland-wachtpost (three men on their island) en keren terug naar de boot voor een zwempartij in deze idyllische locatie.
s'Avonds laat onze kapitein weten dat we om 5 uur 's ochtends al zullen doorzeilen naar Lanzarote, kwestie om nog bij daglicht aan te komen. 280 mijl en 25 knopen halve wind, dat moest lukken. Ruim na het invallen der duisternis, maar na een mooie tocht, mochten de meertouwen rond de klampen van de steigers in Arrecife. We schrijven woensdagavond 23u in het logboek. De ontdekking van Lanzarote kan morgen na het uitslapen beginnen.

Donderdag 14 september.

's Morgens na een goede nachtrust krijgen we een andere plek toegewezen. Bert en An geven Progress eerst een goede poetsbeurt voor we haar verleggen.
We verkennen Arecife en checken waar we voor de volgende dagen de bus moeten nemen. Vrijdag nemen we de bus richting Timanfaya..... Uiteindelijk moeten we 2 bussen nemen en worden afgezet in Yaiza. Hier moeten we een taxi nemen naar Timanfaya en daar aangekomen moet je weer een bus nemen om het park rond te rijden.....Om uit het park weg te komen is er geen andere mogelijkheid dan taxi - bus - bus. Mijn vooroordeel over dit eiland wordt bevestigd. Ieder zijn ding maar dit is een gigantische tourist trap met een enorm gebrek aan charme en autentisiteit. Het wordt ons ook duidelijk dat we beter een auto kunnen huren, willen we de komende dagen nog iets meer van het eiland zien. 's Avonds gaan we naar het verhuurbedrijf in de jachthaven en boeken een auto voor 2 dagen.
Zaterdag en zondag

verkennen we de rest van het eiland. Vulkanen, lava vlaktes en stenen. Mooie foto's maar na 1 dag heb ik het wel gezien. Verder rijd je van tourist trap naar touristtrap in het zog van Manrique. Uiteindelijk vinden we zaterdagavond per ongeluk,..ik denk het enige echt autentieke barretje met goede Tapa's en live muziek.
Maandag 18 september....Ik ben klaar en blij om te vertrekken naar Tenerife, met de hoop dat het niet zoals Lanzarote is.
Maandag 18 september

Rond 10h00 vertrekken we vanuit Arecife naar San Miguel Tenerife. Een tochtje van 180 mijl. De meteo berichten veranderen hier van uur tot uur en navtex, gribfiles en windguru(voor de plaatselijke voorspellingen) zeggen allemaal wat anders. We hebben in ieder geval achterlijke wind. De data van ZYGRIB blijkt het meest nauwkeurige te zijn en de navtex meteo van Gran Canaria zat er volkomen naast. Bij aankomst dinsdag middag in San Miguel blaast het 6 - 7.

Woensdag 20 september

. Verkennen Bert en An de buurt en nemen de bus naar Santa Cruz. Verschillende keren overstappen en 4 uur in de bus zitten om heen en weer naar santa Cruz te gaan...ik ben blij dat ik niet meegegaan ben. Ik maak van de gelegenheid gebruik om Progress te poetsen en klaar te maken voor een maandje aan de steiger te hangen want .....joepie ik vlieg de 24e sept. naar huis. voor de geboorte van mijn 2e kleinzoon en hereniging met mijn Karinneke
Voor de volgende 3 dagen huren we een autootje en verkennen Tenerife. Ritten door de bergen zijn prachtig en ook de wandelingen die je hier kunt maken zijn spectaculair.

Schrijf je even iets in ons Dank u