The Scilly’s Week 3

Vrijdag 18 juli 2014

Om 07h30 opgestaan. En met dinghy naar de wal(Fowey) om brood te gaan halen en..!! worsten van bij de slagerij “Kittow’s” ….zijn worsten staan beschreven in de Shell pilot.
Het is bewolkt en mistig en ik kom dus al nat terug aan boord. Na het ontbijt besluiten we toch om naar Polruan te gaan met de dinghy en vandaar met de bus naar Polperro te rijden. De busrit was een hele maar gezellige ervaring met de lokale oudjes van Polruan. Na enkele dagen ben ik nog steeds lichtjes doof aan mijn linker kant.. (aan deze kant zat een oud madammeke constant in mijn oor te roepen). In Polperro lijkt de tijd wel stil te hebben gestaan. Een prachtig oud vissersdorpje waar veel te zien is. Ondertussen is de zon er door gekomen en heeft de mist doen oplossen.

We beginnen aan onze wandeling van 11.7 km langs de kliffen. 11.7 km langs kliffen…naar boven ….naar beneden…en weer naar boven …en weer naar beneden. Door de regen is het heel vochtig en door de warme zon krijgen we een aangenaam broeierig tropisch gevoel. Het zweet gutst uit mij poriën..Karin , Vera en Peter hebben hier blijkbaar minder last van daar ze regelmatig gaan stappen/wandelen. Maar allee, het is heel mooi. Desalniettemin raak ik lichtjes gefrustreerd door de afstandsbordjes die we tegenkomen en elkaar grondig tegenspreken. “Polruan 3 ½ mijl”….  mijl later….”Polruan 4 ½ mijl”. Terug in Polruan naar boord gevaren en koud douchke gepakt en de lekkere worst van den beenhouwer opgegeten samen met boontjes en petatten.

Zaterdag 19 juli 2014

Vandaag staat Salcombe op het program. Om 09h00 gooien we los van onze boei en laten we de prachtige baai van Fowey achter ons. Na een tijdje krijgen we het gezelschap van een grote school dolfijnen die ons een bezoekje waardig achten. Om 16h42 liggen we in de baai van Salcombe aan een ons toegewezen boei voor een mooi strandje. Hier varen watertaxi’s rond die je op kanaal 6 kunt oproepen. We besluiten hiervan gebruik te maken en laten onze dinghy in de davits hangen. Leuk en gezellig stadje, maar niet te vergelijken met Fowey. Het is wat mondainer en moderner. We eten in een pub. “Ferry Inn” Om 21h30 zijn we terug aan boord en spelen nog wat rummikub.

Zondag 20 juli

Na het ontbijt buiten in de kuip vertrekken we om 10h00 met prachtig zonnig weer. Direct buiten de baai dobberen we wat rond en besluiten om te vissen. Na enkele minuten haalt Peter de eerste makreel binnen. Een beetje later heeft Peter weer beet. Kleine kabeljauw. Na een uurtje vissen haalde Peter 1 kabeljauw en 5 makrelen binnen waarvan ik er 1 liet ontsnappen tijdens het kuisen. Dus na een uurtje vissen wij weer op weg met gevulde ijskast voor het avondeten.
Het normale leven en ritme gaat verder op de Progress…. tot plots een dolfijn zijn spuitgat leeg blaasde achter onze boot.  Hoe lang volgde hij ons al ? Wij zullen het nooit weten want hij zwom weg.
Om 14.20u meren we af aan de steiger genaamd Coronation voor de kade van Dartmouth. Desalniettemin hadden we de dinghy toch nog nodig om aan land te gaan.
Een vriendelijke havenmeester komt ons met de glimlach £ 44,00 lichter maken.  Beetje later krijgen we toch nog een boekje met weerberichten en info over Dartmouth.
Alles opgeruimd en nemen dinghy naar de kade. Na een wandeling en windowshopping hebben we de ideale plaats gevonden om mannen achter te laten : “The Husband Creche” : zowel mannen als vrouwen gelukkig.  Vera & Karin zijn toch maar meegegaan !
Terug aan boord aan onze zelf gevangen maaltijd begonnen.
Was superlekker ! Alles gedegusteerd met een glaasje witte wijn.
Maandag 21 juli

Om 8.10u gooien we los in Dartmouth en vertrekken richting Weymouth.  De zon schijnt volop maar wind laat het afweten.  Een poging met asymmetrische spi helpt ons ook geen meter vooruit !
Om 15.15u Portland Bill aan bakboord.
Na het ronden van Portland Bill wordt asymmetrische spi terug opgetrokken en hij sleurt ons snel naar Weymouth.
De havenmeester laat ons afmeren aan B6 naast een 50ft oudere degelijke Bavaria.
Karin en Vera gaan naar het havenkantoor  £ 40,00 betalen.
Weymouth kan ons niet echt bekoren.  We maken een wandeling en eten aan boord petatjes, ratatouille en onze worstjes van Kittow’s !
Dinsdag 22 juli

7.00 u loopt de wekker af ; onze buurman wil ten laatste om 8.00 u vertrekken, maar om 7.20u had hij ons reeds duidelijk gemaakt dat hij klaar was en hebben we het sop gekozen richting Lymington.
Het is weer een prachtige dag, maar zonder wind.  We varen oostwaarts langs een zeer mooie kustlijn.
De schipper beslist om zeer kort langs de kust te varen en verrast zo de 2 dames met een korte draai in Lulworth Cove.  Lulworth Cove is een cirkelvormige baai in de rotsen met smalle ingang in de vorm van een Ὠ.  Bij het uitvaren worden we onderschept door een speedboot van de marine (Range Control) om te melden dat er schietoefeningen zullen plaatsvinden.  We worden gevraagd om 4 mijl pal zuid uit de kust te varen en daarna onze weg verder te zetten.
Onderweg bimini moeten open zetten tegen de hitte.
Om 15.15 u meren  we af in Berthon Marina in Limington. In havenkantoor ‘kopen’ we onze ligplaats voor £ 57,20 per nacht! We maken daarna gretig gebruik van de poepchique sanitaire accommodatie EN wifi ! Zo dikwijls als kan!!! Na een wandeling gaan we eten in de Ship’s Inn.
Woensdag 23 juli

Vandaag slapen we uit … om 6.00u is iedereen wakker, maar we doen het rustig aan…blijven wat langer liggen.
Vera en Karin gaan brood halen, terwijl mannen de koffie zetten.
Gezien onze Wifi verbinding probeert Vera online ticketten te boeken voor hun terugvlucht vanuit South Hampton eind deze week.  Na een tijdje lukt dit ook.
We ontbijten, douchen en tegen 10.00 u beginnen we aan onze wandeling langs de kust naar Keyhaven langs de New Forest, een beschermd natuurdomein.  Mooie wandeling, wel warm.  In Keyhaven gaan we binnen om verkoeling te zoeken en iets fris te drinken…ja, ja, spuitwater !
We wandelen terug langs andere weg, meer in natuurdomein.  Totaal dikke 12 km gewandeld. De moeite waard !
Aan boord gekomen hebben we ons even opgefrist.  Vera is wasje gaan doen, Raph heeft boot gekuist en Peter en Karin hebben inkopen gedaan voor avondeten.
Donderdag 24 juli

Tegen 9u gaan we tanken.  Kleine discussie omtrent belastingen op rode diesel.
Vertrekken richting Cowes.
Er komt een veelbelovend windje opzetten en we trekken de zeilen …tot we na de derde overstag de indruk hadden dat die boei toch niet veel verder van ons weg ging.  Tij tegen op de Solent is niet te onderschatten.  Motor maar gestart !
Hoe dichter bij Medina River kwamen, hoe drukker de yachting.  De Charles Stanley Cowes Classics Week is aan de gang en we passeren een wedstrijdje.
We meren af aan een ponton in East Cowes om 13.05u.
Na dat havenmeester is komen ontvangen, zijn we met dinghy Cowes gaan verkennen.  Gezien de zinderende hitte, probeerden we van schaduw naar schaduw te hoppen. Langs winkel van Beken of Cowes foto’s bewonderd. Verder veel yachting winkeltjes waar Raph een windhapper vindt en Peter een handschoen om te naaien.  Nog even langs the London Royal Yacht Club gaan zien … exclusive members only! En dan op zoek naar The Dukes of York voor een frisse pint.
Beslissen toch maar om aan boord te eten en lopen nog even langs supermarkt.  Fris slaatje met varkensvlees op wijze van Raph en een dessertje dat er gisteren niet meer bij kon.
Nog Blokus gespeeld en een aangename rustige avond gehad.
Schrijf je even iets in ons gastenboek? Dank u