Denemarken week 3

Korshavn

Zaterdag 20/07     Korshavn - Kerteminde


Vandaag tochtje van 18 mijl naar Kerteminde. Rond 09h30 anker op en weg. Wind 0 bf. Alles op motor dus.

Bij het buitenvaren besluiten we wat te vissen en dus maak ik snel de vislijn klaar met een mooie nieuwe blinker eraan.

IMG/2141
IMG/2145

De zware zeemolen die ik van Lisette mag gebruiken gaat op de stok en de blinker is een serieuze gust met staaldraad. Laat de motor wat zachter draaien, zodat we ongeveer 3 ktn lopen door het water. Na +/- 20 min begint de molen te slippen: Jaaaaaaaaa beet, schat. Ik begin in te halen en inderdaad na 5 min zien we een lage smalle vis met een hele scherpe lange bek.  Zag eruit als een geep, maar dan veeeeel groter. Zeker een meter lang (visserslatijn).
Toch wel 70 cm (na overleg met Karin). Maar als beginnende visser heb ik waarschijnlijk niet goed aangeslagen. Ik laat hem vanuit het water aan de lijn zakken in de emmer die Karin vasthoudt. De staart van dat monster zit in de emmer, raakt de bodem, de lijn komt slak te staan, de haak valt uit zijn bek, hij knipoogt naar mij en met een wip is hij weg. Vissen is zo tof, maar ook wel deprimerend als je ’s avonds weer naar de viswinkel moet om vis te kopen. 
Rond 13h00 zijn we in Kerteminde en gaan langs de grote kade liggen.

Er is een kermis en het is KERSENBRADERIJ. Het eiland Fyn is bekend als het kerseneiland. Het hele eiland staat vol met boomgaarden. Hoofdzakelijk kersen. Dus wij hop naar de braderij waar van alles te koop is dat van kersen of met kersen gemaakt is (O.a. lekkere kersebaeretorte). In heel de stad kraampjes, optredens, kersenmeisjes enz… Tof en gezellig.


IMG/2157
IMG/2158
IMG/2166
IMG/2168
IMG/2177
IMG/2186


Zondag 21/07     Kerteminde - Skaelskör


Skaelskör, onze volgende bestemming ligt terug op het eiland Sjaeland. Om 11h00 vertrekken we. Er is net zoals gisteren geen smeet wind. We varen op motor en met grootzeil zuidwaarts en we houden de stuurboordkant van de Størebelt aan tot voorbij de grote reusachtig brug die het eiland Fyn met Sjaeland verbindt.

Kerteminde
IMG/2194 Daarna steken we de trafficlanes over tot aan de Sjaelandkant. Van hieruit is het nog een uurtje tot aan de zeer smalle rivierarm die we op moeten naar Skaelskör.  Deze rivierarm gaat ongeveer 4.5mijl landinwaarts. En stroomt dan als een kanaaltje verder door het dorp Skaelskör
IMG/2208 IMG/2210

Het is tevens het aanvaarkanaal voor de jachthaven en wordt op zijn smalst 25m en gaat dan over in een zwaaikommetje van +/-50 m. Daarna versmalt het tot 10 m en gaat onder een bruggetje door van 2.5m hoog. Eens voorbij dat bruggetje is er een lagune van 1.5 km breed en 3 km lang. Er is niet veel getijdeverschil op de Oostzee (gemiddeld +/- 45 cm verschil tussen hoog en laag), maar je kunt wel raden dat wanneer al dat water van die lagune door dat kanaaltje van 10 meter breed moet, dit een enorme stroming creëert. Afgemeerd tegen de kade gaf mijn log 3.2 ktn aan.  Maar zover waren we nog niet. Wanneer ik het kanaal van de jachthaven binnenvaar voel ik al dat er aardig wat stroom staat. In de jachthaven zijn geen grote plaatsen voorzien. De grotere schepen zijn gedoemd om in de hierboven beschreven ratteval te varen.

skaelskor
skaelskor val skael

Ik ga dus met een vrij grote snelheid de jachthaven voorbij (3.5 ktn stroom + 3 ktn bootsnelheid) en zie gelukkig op tijd in welke ratteval ik kan terechtkomen. Het is op dat moment leuk om 115 pk te hebben. Vol achteruit en na een 10tal meters liggen we stil. Progress heeft een links draaiende schroef en trekt wat naar stuurboord in achteruit, maar dat valt gelukkig nogal goed mee. Ik vaar achteruit terug tot aan het bredere gedeelte voor de jachthaven en draai het schip. Ik vaar nu nog met een voorwaartse snelheid van 1.5 ktn bootsnelheid. Door de stroom van 3.5 ktn ga ik dus nu achteruit het smalle kanaal in. Bijna op het einde van het smalle gedeelte net voor het zwaaikommetje zien we een vrije mooie plek met stevige bolders en ringen. Karin heeft ondertussen alle stootwillen aan stuurboor klaargehangen. Landvasten liggen ook reeds klaar. Ik laat me langzaam achteruit en stilletjes zijwaarts naar de kade toe deinzen. Op het moment dat ik met de eerste stootwil die volledig achteraan hangt, de kade raak, is Karin reeds op de kade samen met de voorste landvast. Hopla direct 2x rond een bolder en we hangen. Super gedaan schat. We leggen Progress vast met dubbele springen en lange voorlijnen zodat ze niet weg kan en toch ook niet snokt aan haar landvasten door de stroming.
Dat is toch wel even spannend. Afgemeerd om 16h15. Hoeveel geluk we hebben door hier achterwaarts in te varen beseffen we enkele uurtjes later pas. Heb je geen of weinig ervaring en is het opkomend water dan wordt je met 3.5 knoop in het kleine kanaaltje geperst. Eens de jachthaven voorbij is het kanaal eigenlijk te smal en te kort om je schip tijdig te draaien. In het zwaaikommetje is ook nog een slipway, waar we nadat we afgemeerd zijn, verschillende speedboten zien crashen en botsen. Zelfs een mooie oude trintella zien we die avond voor onze ogen aan de overkant dwars op de slipway knallen en daarna op een stel meerpalen.
En al die moeite voor niets. We zijn Skaelskör op minder dan een uurtje rond gewandeld en er is buiten de enorme lagune achter het dorp eigenlijk geen bal te zien. Niet eens een terrasje om iets te drinken. Het enige restaurant is op 25 m van de boot aan de andere kant van het kanaaltje en de zwaaikom. We besluiten om daar iets te gaan eten en zien dan verschillende speed- en motorbootjes die in de zwaaikom de slipway op willen. Ik heb op 2 uurtjes tijd nog nooit zoveel gebots en gekraak gehoord als hier. Men zou hier op zijn minst borden moeten zetten om schippers te waarschuwen.

skaelskor troense

Maandag 22/07     Skaelskör - Troense


Wind is NW – 3 Mooi zeiltochtje. We steken terug de Størebelt over van het eiland Sjaeland naar Fyn. We varen tussen een aantal andere eilanden. Mooie zeiltocht.

Op het einde van de tocht ongeveer een mijl of 3 voor Svendborg is het echt prachtig. In elke hoek en baai liggen overal boten ten anker. Svendborg, dat in het zuid-oosten van Fyn ligt, is volledig omsloten door eilanden waardoor je eigenlijk overal vrij beschut kunt ankeren. Er is een zeer grote jachthaven in het centrum en 2 mijl voorbij de stad is er nog een jachthaven. Rond 15h00 varen we de jachthaven in, maar nergens is er nog een plaats vrij. We besluiten om een paar mijl terug te varen naar een baai op een ander eilandje. Om 16h15 liggen we ten anker in de baai van Troense.

IMG/2217
IMG/2220 IMG/2221

Zeer mooi plekje. Met de zodiac naar de wal om te gaan wandelen, kasteel te bezoeken en te eten.

IMG/834
IMG/835 IMG/840
troense

Dinsdag 23/07     Troense – Svendborg

Om 10h00 anker opgehaald en om 11h00 liggen we afgemeerd tegen de kade op een plek die is vrij gekomen

Leuk stadje met veel winkelstraatjes IMG/2225
IMG/847 IMG/855

Aan de jachthaven weer een prachtige viswinkel met rokerij, dus vanavond VIS. We huren een fiets voor een halve dag en gaan dan winkelen en aansluitend een fietstochtje doen langs de baaien rond Svendborg. Een prachtige streek vol met zeer grote riante oude villa’s die allemaal langs het water liggen.

IMG/876 IMG/878
IMG/885

Als we terug komen zijn er 3 Duitse zeilboten naast ons komen liggen. NIET 1 van die pippo’s weet wat een spring is of hoe je een boot moet afmeren. Ik vraag hen vriendelijk op gebiedende wijs en met klem om beter af te meren en nog een lijn op de wal te zetten. Daar snappen ze het nut niet van maar ze doen het dan wel. In  plaats van 2 meter heen en weer te trekken is het nu nog maar 1 meter. Ik maak me er niet verder druk in en we steken nog enkele stootwillen bij. Vervelender is het dat die Duitsers allemaal nogal aan de zwaarlijvige kant zijn. Op zich niets verkeerd mee, maar niet zo prettig als ze van de ene boot op de andere stappen en heen en weer strompelen zonder blijkbaar notie te nemen van lijnen, schoten en vallen. Dus gestruikel en gebonk alom. Ze vinden het blijkbaar prettig en blijven heen en weer lopen. Daar komt nog bij dat we aan een werk-/loskade liggen met oude asfalt. Ik heb niet één van de mensen hun schoenen zien checken om over ons teaken dek te lopen. Het resultaat is zwarte asfalt plekken in het hout die je er niet uitkrijgt met gewoon schrobben. Er zijn er nu 2 maand later nog steeds enkele, die ik er waarschijnlijk niet meer uit krijg. En dan moet je verdomme kalm blijven, want als je iets zegt, dan ben je een moeilijke mens??????????
Allé, diep adem halen, zen. En gewoon ’s avonds van een glaasje wijn en lekkere vis genieten, terwijl er af en toe een walrus over je dek spartelt.

Woensdag 24/07    Svendborg – Aerøskobing

We staan rond 07h00 op. Wassen, ontbijten en eigenlijk klaar om te vertrekken, totdat ik het voordek en gangboord van Progress bekijk. Het zag er echt niet uit. De waterslang afgerold en aangesloten, schuurborstel, emmer en reinigingsproduct, en dek helemaal schuren.
Naast ons gaat er ineens een schuifluik open en er begint een Duitser tegen mij te roepen en te schelden. Blijkbaar stond er bij hem een zijraampje open aan zijn bed en heb ik daar naar binnen gespoten??  Ik heb in mijn beste Duits teruggeblaft dat als hij nog iets te zeggen heeft, dat buiten moet komen doen en dat ik me het recht voorbehoud mijn dek te reinigen, wanneer dit smerig is gemaakt door een stelletje nitwits. Stilte, dikke kop wordt terug binnengetrokken en schuifluik gaat terug dicht. Tegen 09h00 is de meeste smeerlapperij van het dek verwijderd en zijn we klaar om te vertrekken.
Ik klop stevig tegen de romp van onze buur en zeg hem dat ik NU wil vertrekken. Op de 2 andere boten hebben ze het ook begrepen en starten ze al netjes de motor. De Duitse armada gooit los en laat me vertrekken. Ik geef ze nog even mijn vriendelijkste blik.

svendborg
Van Svendborg naar Aerøskobing is 3 uurtjes zeilen. Het eilandje Aerø is de laatste stop die we gaan doen voor we terug naar het Kielerkanaal varen.
Net voor het middagmaal komen we aan in de haven. Tegen de kades is er nergens nog een plek vrij. We zien in een hoek naast de scheepswerf een Deens schip van 17 m liggen. We vragen beleefd of we voor één nacht langszij mogen komen.
Geen probleem zegt de schipper en neemt onze lijnen aan. Elektriciteit is ook geen probleem. Hij was aangesloten op de enige stekker van de verdeelkast op de wal, maar we kunnen van bij hem aftakken. We drinken samen met hen een Belgisch pintje.
Na ons middagmaal gaan we het stadje verkennen. Een zeer oud stadje waar alles oud en origineel is. Het lijkt Bokrijk wel.
IMG/905 IMG/950 IMG/909
IMG/931 IMG/924

Donderdag 25/07       Aerøskobing – Holtenau – Rensburg


Voor vandaag hadden we Holtenau voor ogen als eindbestemming. We vertrekken om 09h00.


Aeroskobing
IMG/973

Wind is O – 3bf. We komen in de namiddag reeds aan in Holtenau en zien dat er nog enkele zeiljachten wachten voor de sluis om het Kielerkanaal op te varen. Ze geven me door dat we binnen de 30 min mee de sluis in kunnen. Daar het nog vrij vroeg is, besluiten we ineens door te varen naar Rensburg.

Om 19h40 zijn we afgemeerd in de haven van Rensburg. Nadat we het havengeld hebben betaald, eten we iets in de jachtclub.

IMG/976

rensburg

Vrijdag 26/07      Rensburg – Brunsbüttel – Cuxhaven


Vandaag terug stralend weer. Een rustig tochtje over de rest van het kanaal tot in Brunsbüttel.
Dan de sluis door en verder over de Elbe naar Cuxhaven. Net voor we aankomen, begint het te regenen. In de regen meren we af om 18h15. Ik weet niet waarom, maar dit weer past echt bij Cuxhaven. Buiten de steigers en het havenkantoor vind ik het een troosteloze haven waar absoluut niets te doen is.

We hebben gisteren besloten om in 1 ruk door te zeilen tot Den Helder. Dit om wille van de meteo. Voorspellingen waren als volgt:
Zaterdag 00.00h tot 12.00h                               1 – 2   ZW en mist.
Zaterdag 12.00h tot 23.59h                                2 – 3   OZO
Zondag   00.00h tot 12.00h                               toenemend 5 – 6    ZO
Zondag   12.00h tot en met Dinsdag             toenemend 6 – 7    ZO
Geen probleem dus. We doen het in 1 trip en zijn zondag in de vroege ochtend binnen in Den Helder, dachten we…
Om 05.45h vertrekken we in Cuxhaven in de potdichte mist. Er zijn nog 4 andere zeilboten die samen met ons buiten gaan.

cuxhaven
IMG/997 IMG/998

We varen keurig buiten het vaarwater op radar. De marifoon staat standby en we luisteren. Eigenlijk valt het met Progress goed mee om zo in de mist te varen met het radarscherm buiten onder de buiskap. Over de marifoon horen we dat de 4 andere boten Nederlanders zijn. 2 hebben radar en de 2 andere niet. Ze blijven kort bij elkaar en geven regelmatig de posities door aan elkaar. Rond 7.00h wordt de mist nog dikker. Zicht is nu minder dan 40m. De boeien en palen op de Elbe die we op minder dan 20m  passeren zien we bijna niet meer. Tot net voorbij het eilandje/zandbank Scharhörn blijven we min of meer samen met de 4 andere zeilboten. Daarna kun je over de ondiepte van Scharhörn-riff (eigenlijk gewoonweg een zandbank) ZW varen, buiten alle vaarwaters en traffic-zones. Dit is de kortste en veiligste manier om de aanloop van Jade en Weser te kruisen (en zeker in potdichte mist).
Op dit punt zie ik op het radarscherm de 4 andere boten van ons verwijderen. Een half uur later horen we via de marifoon dat 1 van de zeilboten (zonder radar) de anderen heeft kwijt gespeeld en nu aan een boei op hen wacht. Hij durft alleen niet meer verder.  Nog een uurtje later horen we een zeer boze Duitse stem van Traffic-Control 4 pleziervaartuigen oproepen ter hoogte van één van de midvaarwaterboeien??? Dat ze daar niets verloren hebben en weg moeten. Zo snel mogelijk! Er volgt tussen de 4 zeilboten en traffic-control nog serieus wat communicatie betreffende welke richting ze dan best kunnen/moeten varen om daar veilig weg te komen. Ik WIL het niet meer horen! Op deze manier krijgen wij zeilers een slechte reputatie bij de beroepsvaart en traffic-control centers. En dan komen er weer strengere wetgevingen.
Rond 11.15h zijn we de Jade en Weser voorbij. Rond de middag begint ook de dikke mist weg te trekken.

IMG/991

De wind is nu iets aangetrokken en volledig gedraaid  NO – 3. De barometer houdt stand op 1013mb. In de namiddag heeft de mist plaatsgemaakt voor regenwolken en regen. We openen de bimini zodat we toch nog redelijk droog zitten.

IMG/999 IMG/1001

Progress ploegt netjes verder met +/- 8ktn. Karin en ik spreken af dat ik zo veel mogelijk rust tot middernacht of langer en dan overpak tot in Den Helder. Onze ETA blijft voorlopig nog 06.20h (volgens de GPS). Tegen 20.00h is de wind weer helemaal gedraaid. ZO – 3 De barometer is iets gedaald naar 1011 mb.

Schrijf je even iets in ons Dank u
   







SiteMap Naar HoofdPagina